loading...
ایران باستان
رضا بازدید : 101 جمعه 03 آذر 1391 نظرات (0)
ما بخاطره طوفان شن و بیماری نتوانست به راه خود ادامه دهد .. روایت شده که " کمبوجیه " پس از ناکامی در این سفر دچار مالیخولیا شد و در بازگشت به ایران خود را کشت .. همانگونه که گفتم روایات بسیاری در مورد مرگ " کمبوجیه " و رسیدن " داریوش " به حکومت وجود دارد .. اما با ارزش ترین سند تاریخی, کتیبه معروف داریوش در بیستون است , بر بلندای کوه بیستون در کرمانشاه نقشی از داریوش کبیر به همراه چهار کتیبه که به خط میخی حک شده است – بچشم میخورد . در بخشی از این کتیبه امده است. » چون " کمبوجیه " که از خانواده ما بود برادرش را کشت و بر مردم معلوم نشد که " بردیا " کشته شده پس انگاه کمبوجیه رهسپار مصر شد ... پس از ان دروغ در کشور بسیار شد ... مردی بود مغ ,گئوماتا نامی که برخاست و چنین گفت : منم بردیا پسر کوروش و انگاه مردم هم پیمان او شدند و انگاه که او شاهی گرفت , کمبوجیه به خود مرگی مرد .. انگاه من با چند مرد ان گئوماتای مغ را کشتم و شاهی را از او ستاندم ... پس به خواست اهورامزدا من شاهی را که از تخمه ما بود , بر پا کردم و در جایش استوار نمودم« .. داریوش در این کتیبه توضیح داده که " کمبوجیه " پیش از حمله به مصر از ترس توطئه درباریان برادرش " بردیا " را مخفیانه می کشد و چون مردم از این حادثه خبر نداشتند, یکی از مغ ها که بسیار شبیه " بردیا " بوده و گویا از راز مرگ " بردیا " اگاه شده بود, خود را برادر کمبوجیه و پسر کوروش معرفی می کند و مردم هم او را پادشاه خود می دانند . هنگامیکه " کمبوجیه " در مصر از این موضوع اگاه میشود ,سعی می کند خود را به پایتخت ایران برساند, اما در راه بازگشت از دنیا می رود . محققین نام خودمرگی در کتیبه را به دوگونه تعبیر می کنند . الف – برخی میگویند کمبوجیه خودکشی کرده است . ب- کمبوجیه به مرگ طبیعی از دنیا رفته است . به هر حال داریوش که می دانسته گئوماتا دروغ میگوید .. به کمک چند مرد او را می کشت و خود به پادشاهی ایران می رسد . داریوش بزرگ با فتح هند و مقدونیه ( در اروپا ) بخش اعظم جهان شناخته شده ان روزگار را ضمیمه قلمرو ایران می کند . در زمان داریوش , مصر یکی از استانهای ایران ( ساتراپ ششم ) محسوب می شد . از انجا که حاکم دست نشانده مصر پس از مرگ " کمبوجیه " فکر استقلال را در سر می پروراند و با دریافت مالیات اضافی از مردم باعث نارضایتی انها شده بود و همچنین سکه ای با عیار بیشتر از "دریک " (سکه پارسی ) ضرب کرده بود داریوش تصمیم گرفت به مصر سفر کرده و حاکم انجا را به سزای اعمالش برساند و مردم مصر را از دست او نجات دهد . داریوش در این سفر مورد استقبال مصریان قرار گرفت و اقدامات مفیدی برای مردم و کاهنان مصر انجام داد . یکی از بزرگترین کارهای او تکمیل کردن " کانال سوئز " در ان روزگار بود . از انجا که تا پیش از ایرانیان تنها از راه خشکی میتوانستند به مصر سفر کنند و همچنین کشاورزان از نبود اب همیشه گله و شکایت داشتند, داریوش دستور داد تا کانالی

پایه مجسمه داریوش کبیر : نقش خدایان هپی روی پایه تندیس داریوش بزرگ .. این نقش روی تعدادی از مجسمه فراعنه معروف مصر مثل : رامسس دوم – خفرن – هورمحب دیده میشود .

حفر کنند که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل کند . ( در کتاب هرودوت امده که " نکو دوم " پسر پسماتیک یکم سعی کرد تا کانال را حفر کند اما موفق نشد تا اینکه داریوش اینکار را انجام داد ) با ساخت این کانال داریوش دستور داد تا به یادبود این کار عظیم , لوح سنگی بزرگی در مدخل کانال نصب کنند . لــــوح معـــــــــــــــــروف داریـــــــــــــــــوش در سال 1869 میلادی در نزدیکی کانال سوئز امروزی کشف شد . ( یکی از مدارک مهم این لوح اشاره به خلیج همیشه فارس سرزمین ایران است .) در جلوی کتیبه به 3 خط میخی ( پارسی – بابلی – عیلامی ) و در پشت ان کتیبه ای به خط هیروگلیف مصری حک شده است . در متن کتیبه  امده است.» خدای بزرگ است اهورامزدا که سرزمین را افرید, که انسان را افرید, که شادی را برای انسان افرید و داریوش را به شاهی برگزید . هم او که به داریوش پادشاهی بزرگ با مردان خوب و اسبان خوب عطا کرد . منم داریوش شاه – شاه بزرگ – شاه تمام مردم – شاه سرزمین پهناور , پسر ویشتاسب هخامنش , گوید داریوش شاه : من پارسی هستم که مصر را تسخیر نمودم و امر کردم تا این کانال را حفر کنند .. از رودی که در مصر جاری است و ان را نیل می نامند تا دریایی که از پارس می اید ( خلیج فارس ) این کانال حفر شد چنانکه فرمان داده بودم و کشتی ها بوسیله این راه ابی از مصر به سوی سرزمین پارس روان شدند , چنانکه اراده من بود.« .. در میان خط هیروگلیف این کتیبه از داریوش با نام مصری او " انتریوش " یاد میشود .  این کتیبه امروز در موزه لوور پاریس نگهداری میشود . مدارک بیشماری از این فرعون پارسی وجود دارد که نشان از عظمت ان روزگاران ایران میباشد . در سال 1351 شمسی در حفاری از خرابه های کاخ اپادانا در شوش – مجسمه بدون سر از داریوش پیدا شد که هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری میشود . بر پایه این مجسمه کتیبه ای به خط میخی و در طرف دیگر کتیبه ای به خط هیروگلیف بچشم میخورد . اما یکی از یادگاران ان دوران طلائی ایران پهناور , معبد " هیبیس " در مصر میباشد . که امروز با اینکه مثل اکثر بناهای باستانی ویران شده است اما نشان از معماری ایران را در خود جای داده است . در زمان پادشاهی داریوش کبیر, معبدی در مصر باستان ساخته شد که به مناسبت پادشاهی او بر این سرزمین بود . داریوش دستور داد تا معمارانی از ایران وارد مصر شوند و در ساختن معبد " هیبیس " معماران مصری را یاری دهند . با اینکه امروز معبد " هیبیس " مثل سایر بناهای دیگر ویران شده است اما میتوان ذوق و هنر ایرانیان را در این معبد مشاهده کرد . دروازه معبد " هیبیس " دقیقا" مثل دروازه کاخ " تچر " در تخت جمشید میباشد . ستونها و سرستونها نشان از ذوق ایرانیان دارد . در تمام کتیبه ها و اثار بجا مانده از ان روزگار از داریوش به نیکی یاد میشود . مردی که به ضعفا کمک میکرد .. حق یتیمان را می داد .. به اعتقادات مردم سرزمینهایش احترام میگذاشت و  راد مردی بود از سرزمین " پـــــــــــــــــــــــــــارس " یــــــــــــــــــادش بخیر نــــــــــــــــــــــامش جــــــــــــــــاویدان .


 

در تصاویر بالا خدایان هپی را در تصاویر حک شده بر مجسمه ها و بناها مشاهده می کنید . هورمحب (سمت راست ) بر پایه تندیس رامسس دوم ( وسط ) و پایه تندیس داریوش (سمت چپ ) مشاهده می کنید.

 

القاب داریوش کبیر که به خط هیروگلیف مصر باستان بر پایه مجسمه داریوش کنده شده است . در هر یک از تصاویر مستعمرات داریوش و پادشاهی او بر سرزمینهای فوق نقش بسته است . محل نگهداری : موزه ایران باستان

****

  

 

**

دو تصویر (راست )  نمای بیرون و درون دروازه معبد " هیبیس " واقع در مصر را به شما نشان می دهد . در این تصاویر ذوق و هنر معماران ایران باستان را میتوان دید . در تصویر چپ شما دروازه کاخ " تچر " در تخت جمشید را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**

 

 

***

مهر داریوش کبیر

محل کشف : مصر - مقبره ای در تبس

روی این مهر با خط میخی و به سه زبان نوشته شده

" منم داریوش هخامنشی "

محل نگهداری : موزه انگلیس

 

 

***

نام فرعونی داریوش کبیر به خط هیروگلیف روی کمربند تندیس بدون سر داریوش کبیر

 

 

 **،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،****

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سیگاری نیستم اما هنوز از بهمنی میکشم که بابام روشن کرد...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما ابرمرد تاریخ ایران کیست؟
    به نظر شما بزرگ ترین سردار ایرانی قبل از اسلام کیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 3,805
  • کدهای اختصاصی